Kegel egzersizleri nasıl yapılır?

Kadınlarda idrar kaçırmanın en sık görülen üç şekli vardır:

Stres inkontinans : Öksürme, aksırma, kahkaha atma gibi karın içi basıncı artırıcı eylemlerde idrar kaçırma durumudur. Mesane ve idrar yolu ( üretra ) anatomik desteğinin azalmasından kaynaklanır. Kadınlarda en sık görülen idrar kaçırma şeklidir.

Urge inkontinans (sıkışma tipi idrar kaçırma: aşırı aktif mesane) : Tuvalete gidinceye kadar idrarı tutamama halidir. Bazı sinir ve metabolik hastalıklara eşlik edebilir ama hastaların çoğunda herhangi bir organik neden yoktur.

Karma tip (mikst inkontinans): Bu tip kaçırmada hem sıkışma tipi hem de stres tipi idrar kaçırma bir arada bulunur. Baskın olan tipe göre tedavi belirlenir.

Eğer hastanın hafif idrar kaçırması varsa perine kaslarını çalıştırarak Kegel egzersizleri yapması sunulacak ilk öneridir. Kegel egzersizi her tip idrar kaçırmada etkilidir. Egzersiz sonrasında kişinin idrar kaçırma şikayetleri azalır ve yaşam kalitesi artar.

Bazı kadınlarda pelvis kasları çok gevşektir ve kasamazlar. Bu kadınlarda önce pelvis kasları elektromanyetik stimülasyon (manyetik sandalye) ya da elektrik stimülasyon (FES) uygulanır. Kaslar güçlendirilerek idrar kaçırması tedavi edilir. Sonrasında hasta kuvvetlenen kasları ile kendi kendine egzersiz yapar.

Egzersiz ve diğer konservatif tadavilere karşın kişinin idrar kaçırma sorunu devam ediyorsa 20-30 dakika süren ve aynı gün taburcu edilen bir operasyon ile(TOT: transobturator tape/ TVT: tension-free vaginal tape) bu durum düzeltilir. Ameliyat sonrası başarı oranı % 90’ın üzerindedir.

 Bu ameliyatlar 20 yıldır uygulanmaktadır ve literatürde 17 yıllık başarı oranları yer almıştır ve % 90 civarındadır.

Kegel Egzersizi Nasıl Uygulanır ?


Kegel egzersizleri oldukça kolay ve her an, her ortamda  yapılabilecek egzersizlerdir. Fakat bu egzersizlerin yapılabilmesi için kişilerin doğru kasları kasmaları gerekmektedir. Egzersizi yapabilmek için hangi kasları çalıştırmanız gerektiğini, idrarınızı yaparken durdurmanız size yol gösterecektir. İdrarı ya da gazı tutmak için sıktığınız kaslar, Kegel egzersizi için sıkmanız gereken kaslardır. Buna, vajinadaki bir tamponun düşmesini engellemek için kasları sıkmak da örnek verilebilir. Bu kaslar Kegel egzersizi için kullanılan kaslardır. Egzersiz yaptığızda kasılan kasların bir miktar yukarı kalktığını hissedebilirsiniz.

Kegel egzersiz, herhangi bir zamanda, herhangi bir yerde yapılabilir. Ütü yaparken, otururken, televizyon izlerken yapılabilir. Kegel egzersizi için başlama programı günde üç kere 25 kasmadan başlar. Her kasmada ona kadar sayılır ve her hafta bu kasmalar 25’er arttırılabilir. 4 haftanın ardından günde 3 kez 100 kasma uygulanır. Bu rakamlar kişinin gözünü korkutsa da, oldukça kolaydır. Günde 10 kez 100’er tekrar önerenler de vardır